6 Ağustos 2009 Perşembe

Halkalı Ziraat Mektebi Hakkında


Osmanlı İmparatorluğu döneminde tarımsal eğitim konusunda ilk girişim 1848 yılında Yeşilköy’de Mekteb-i Zirai Şahane’nin kuruluşu ile olmuştur. Ancak bu okul çeşitli nedenlerle ikinci eğitim yılında kapatılmıştır.1867 yılında yayınlanan bir kararname ile vilayet merkezlerinde birer ziraat mektebi ve numune çiftliği kurulması öngörülmüştür. Fakat 1884 yılına kadar bu konuda herhangi bir girişim olmamıştır. 1884 yılında yayınlanan bir nizamname ile ziraat mektebi kuruluş çalışmaları başlatılmıştır.Okul tesisi için, Mısırlı Hurşit Paşa’nın eşi Rukiye hanıma ait 5984 dönümlük Halkalı’daki arazi 2000 altına satın alınır. Okul yapımı için Ticaret Nezaretinde bir hazırlık komisyonu kurularak inşaata başlanır. Bu arada zirai öğrenim görmek üzere Fransa’ya 8 öğrenci gönderilir. İnşaatın birinci bölümü bitince ödenek de biter. İnşaat iki yıl bu şekilde bekler. Daha sonra Zihni Paşa’nın Ticaret Nazırlığı döneminde Ziraat Müdür-i Umumisi Nuri Bey, Fen-i Baytari Müşaviri Mehmet Ali Bey ve Ziraat Müfettişi Agadon Efendi’den oluşan komisyon kurularak inşaat tamamlanır.
Halkalı Ziraat Mektebinde ilk öğrenciler Mülkiye baytarı talebeleridir. 1305(1889) yılında alınan ilk 25 öğrenci derslere Ahırkapı’da bulunan Tıbbıye-i Mülkiye Mektebinde, bu okulun öğrencileri ile birlikte devam ederler. Bunlardan öğrenciliklerini sürdüren 19 öğrenci 1307(1891) yılında inşaatı henüz tamamlanmamış olan Halkalı’ daki okula nakledilir. Okulun resmi açılışı 13 Ekim 1892 Perşembe günü Ziraat Bankası Müdür-i Umumisi Celal Bey tarafından yapılır. Açılış töreninde bir yıl önce sınıflarını birincilikle geçen Mehmet Akif Bey ve Agadon Efendiye hediyeler verilir. Bu dönemde okulun adı Halkalı Ziraat ve Baytar Mekteb-i Alisi’dir. Mehmet Ali Bey okula ilk Müdür olarak atanır. İstirati Efendi İkinci Müdürlük, Zagaryan Efendi de Çiftlik Müdürlüğü görevine getirilir. Ayrıca beş şubeden bir Ziraat Teknik Kurulu oluşturulur. Bu kurulun başkanlığına Aran Efendi getirilir. Şube başkanlıklarına Agadon Efendi, Mashar Bey, Vahan Bey ve ek görev olarak Mehmet Ali Bey getirilirler. I. Dünya savaşı başlangıcında, 1914 yılında diğer okullarda da olduğu gibi Halkalı Ziraat Mektebinde de derslere ara verilir. Öğretmen ve öğrencilerin büyük çoğunluğu cephelere koşarlar ve gazi olurlar, şehitlik mertebesine ulaşırlar. Okul bu dönemde mezun vermemiştir. 1916 yılında savaş içerisinde zirai üretim, tohum muayenesi ve dağıtım gibi konularda duyulan ihtiyaç üzerine okul yeniden açılır. Son Rektör Faik Beyin döneminde çıkartılan İslah-i Tedrisat Kanununun gereğince okul 1928 yılında kapatılır. 1930 yılında Halkalı Ziraat Mektebi adı ile 3 yıl süreli orta dereceli meslek okulu olarak yeniden öğretime açılır. 1980 yılında öğretim süresi 4 yıla çıkartılır. Bakanlığımızın 14.11.2000 tarih ve MKD-BDR.2.06.2000/133 sayılı olurları ile 2001–2002 Öğrenim yılından itibaren peyzaj ağırlıklı öğretim yapması uygun görülür ve okul Zirai Üretim İşletmesi ve Peyzaj Meslek Lisesi adını alır. 04.07.2005 tarih ve 2005/9139 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile okul kapatılır ve yerine Halkalı Zirai Üretim İşletmesi, Tarımsal Yayım ve Hizmetiçi Eğitim Merkezi Müdürlüğü kurulur.
Fotoğraf: Wikipedia

1 yorum:

  1. Selahattin serkan19 Haziran 2010 15:56

    küçük çekmecelilere milletin bir ferdi olarak görüşlerimi aktarmak istiyorum ben kendim bahçeşehirde yaşamaktayım allah size öyle güzel bir başkan gönderdiki kıymetini bilin yapılan hizmatleri sakın göz ardı etmeyin kendim eski esenlerli olmam sebebiyle esenler onu kaybetti siz kıymetini bilin dahada güzelini göreceksiniz allah hayırlı uğurlu etsin S.Serkan LEKESİZ.

    YanıtlaSil